Praktische zaken
Op rolletjes!
- Hoe gaat het met verjaardagen op school?
- Is er hoofdluiscontrole?
- Wie moet ik bellen als mijn kind ziek is?
- Wat is een goed moment om iets aan de juf te vragen?
Dit zijn misschien vragen die u heeft als uw kind bij ons op school komt. Graag geven we u antwoord! U vindt hieronder vast een aantal praktische afspraken voor de dagelijkse gang van zaken op school. Om zo alles op rolletjes te laten lopen!
Uw nummer en mailadres
Als er iets aan de hand is met uw kind, willen we u direct kunnen bereiken. Wilt u daarom uw telefoonnummer en e-mailadres aan ons doorgeven? Geef het ook direct door als uw telefoonnummer of e-mailadres is gewijzigd.
Veilig naar school
’s Ochtends en ’s middags is het een drukte van belang met iedereen die naar school komt. Om het zo veilig mogelijk te maken, hebben we uw medewerking nodig:
- Wilt u zoveel mogelijk op de fiets naar school komen in plaats van met de auto?
- Op het schoolplein mag niet worden gefietst.
- Wilt u geen fietsen voor de hekken plaatsen?
- Komt u met de auto, wilt u dan niet dubbel parkeren? Bij dubbel parkeren hebben u en anderen geen overzicht. Dat levert gevaarlijke situaties op.
- Houdt u uw hond buiten het schoolplein. Sommige kinderen zijn bang voor honden en wij willen alle leerlingen een veilige omgeving bieden.
Contact tussen ouders en de leerkrachten
U wilt weten wat er op school speelt en of er bijzonderheden zijn. Natuurlijk houden we u daarvan op de hoogte. Dit doen we via de mail. U krijgt iedere maand de Medelingen met de actuele zaken. Zijn er bijzondere dingen tussendoor, dan ontvangt u een berichtje via de mail of de Parro-app.
Wilt u iets met de leerkracht overleggen? Doe dit dan middags na 15 uur. ’s Ochtends voor school zijn de leerkrachten er helemaal voor de kinderen. Wel kunt ’s ochtends aangeven dat u een afspraak wilt maken voor de middag.
Bij iedere klas ligt er een schriftje. Hier kunt u een boodschap voor de leerkracht in schrijven. Bijvoorbeeld als uw kind door iemand anders wordt opgehaald, of bij een vriendje gaat spelen. Ook als u een afspraak met de leerkracht wilt maken, kunt u dat hierin schrijven.
Ophalen door ‘onbekende’
Wordt uw kind door een onbekende opgehaald? Geen probleem, maar laat dit ons vooraf even weten. Als we niet weten dat uw kind door ander wordt opgehaald, kunnen we uw kind niet meegeven. We nemen dan contact met u op.
Verjaardagen, traktaties en uitnodigingen
Uw kind is jarig! Daar besteden we natuurlijk aandacht aan. Om er een feestelijke dag van te maken, hebben we een paar ‘spelregels’:
- Wilt u vooraf aan de leerkracht aangeven wanneer uw kind zijn of haar verjaardag viert?
- Zit uw kind in de onderbouw, dan bent u als ouder van harte welkom om het feest mee te vieren aan begin van de ochtend.
- Geef uw kind een gezonde traktatie mee in kleine hoeveelheden.
- Later op de dag mag de jarige job met een vriendje of vriendinnetje de klassen rond met de door de leerkracht gemaakte verjaardagskaart.
- Geeft uw kind een feestje? Wilt u dan de uitnodigingen voor de klasgenoten per mail of post versturen? Hiermee voorkomen we eventuele teleurstelling bij andere kinderen.
Wij wensen uw kind alvast een leuke dag toe!
Samen tegen de hoofdluis!
Hoofdluis verspreidt zich razendsnel, dus hoe eerder we erbij zijn, hoe kleiner de kans is op een uitbraak. Daarom nemen we de volgende maatregelen tegen luis:
- Na elke vakantie wordt er in de klassen door de (klassen)ouders gecontroleerd. Vinden we dan luizen of neten? Dan vragen we u uw kind op te halen en te behandelen. Daarna kan uw kind weer terug naar school.
- Belangrijk bij de luizenbehandeling is dat u goed kamt. Doet u dit minimaal twee weken lang dagelijks met een speciale netenkam.
- Neten die u ziet, haalt u er met de nagels uit als dit niet lukt met de kam.
- Wanneer er veel luizen of neten zijn binnen de school wordt er extra gecontroleerd door de klassenouders.
- We vragen u ook zelf thuis regelmatig controleren.
Meer weten: u vindt hier een heldere uitleg. Ook vindt u meer informatie op www.rivm.nl/Onderwerpen/H/Hoofdluis.
Gymles
De kinderen hebben in alle groepen tweemaal per week gym. De kinderen hebben dan gymkleding nodig: een shirt, een broekje en gymschoenen.
We vragen uw kind geen sieraden te laten dragen op de dag dat er gymles is. Sieraden moeten af voor de veiligheid.
Kan uw kind niet meedoen door een blessure? Geef dit dan aan bij onze gymleerkracht, Tim. U kunt dit ’s ochtends doen of via de mail.
Gevonden voorwerpen
De gevonden voorwerpen liggen op een rek bij het gymlokaal. Eenmaal per maand leggen we alle gevonden voorwerpen op de tafel bij de ingang. We laten de spullen daar een week liggen. Wat dan nog niet is opgehaald, gaat naar een goed doel.
Om te voorkomen dat de kinderen kleding en spullen kwijtraken, vragen we u de naam van het kind erin te zetten. Geef uw kind bovendien geen dure sieraden mee.
Ziekmelden
Als uw kind ziek is, belt u dan tussen 8.00 en 8.30 uur. Of stuur een mail naar info@bms-school.nl.
Verlof buiten vakantie
Verlof buiten de schoolvakantie kan alleen bij hoge uitzondering en voor een beperkt aantal dagen. Er wordt nooit verlof gegeven aan het begin van het schooljaar.
Wilt u verlof buiten vakantie aanvragen? Doe dit minimaal zes weken van tevoren bij de directie van de school. U doet dit met een speciaal formulier. Dit formulier en de voorwaarden voor verlof kunt u krijgen bij de administratie.
Verzuim
Als er sprake is van ongeoorloofd schoolverzuim, is de directie verplicht dit te melden bij de consulent leerplichtzaken van Stadsdeel Zuid.
Inloggen op COOL Cloudwise voor schoolsoftware
Op school maken wij gebruik van een digitaal platform: COOL, van Cloudwise.
Dit is een platform waar leerlingen hun werk kunnen vinden en makkelijk naar applicaties van uitgeverijen en ander educatief materiaal kunnen klikken.
In school zijn de kinderen al gewend om hiermee te werken. In de bovenbouw gebruiken de kinderen een zelfbedacht wachtwoord. Dit werkt thuis altijd.
In de onderbouw en middenbouw gebruiken de kinderen op schoolplaatjes als inlog. Deze werken thuis niet.
In de bijlage vindt u een uitleg hoe de kinderen thuis kunnen inloggen op Cool Cloudwise.
Uw kind gebruikt om de eerste keer thuis in te loggen eenmalig een tijdelijk wachtwoord: Welkom2024!
Daarna past uw kind het wachtwoord aan: bewaar dit zelfgemaakte wachtwoord alsjeblieft goed.
Wat betreft het emailadres van de kinderen kunt u de volgende regel aanhouden:
voornaam.eersteletterachternaam@ll.bms-school.nl
Uitzonderingen:
- Tussenvoegsels worden weggelaten: Jan van der Steen wordt: jan.s@ll.bms-school.nl
- Bij een dubbele achternaam gebruiken wij de eerste letter van de eerste achternaam: Jan Steen Rots Berg wordt: jan.s@ll.bms-school.nl
- Een dubbele voornaam wordt als volgt gebruikt: Jan Jaap van der Steen wordt: janjaap.s@ll.bms-school.nl
- Koppeltekens in een voornaam worden overgenomen: Jan-Jaap van der Steen: jan-jaap.s@ll.bms-school.nl
- Er worden geen leestekens boven letters gebruikt: Jän Jáap van der Steen wordt: janjaap.s@ll.bms-school.nl
Voor vragen over het inloggen kunt terecht bij ict@bms-school.nl
Privacy
De BMS houdt zich aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Hieronder vindt u de privacyverklaring voor ouders en leerlingen.
Wat doet u als u een klacht heeft?
We hopen natuurlijk dat u tevreden bent met de BMS! We besteden veel zorg aan onze leerlingen en aan de sfeer en de gang van zaken op school.
Toch kan het zijn dat u over een situatie niet tevreden bent. Een gesprek tussen de leerkracht of direct betrokkenen is dan de eerste stap. Mocht dat onvoldoende tot een oplossing leiden, dan kunt u een afspraak maken met de directeur.
Wij willen graag in een openhartig gesprek tot een oplossing te komen. Lukt dat niet, dan kan een klacht worden doorverwezen naar de vertrouwenspersoon of naar de klachtencommissie.
De vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. Lukt dit niet dan gaat zij na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een formele klacht.
De BMS maakt met negen andere scholen deel uit van een extern vangnet voor klachten. Voor de BMS is Josine Cornelissens de vertrouwenspersoon. Zij maakt dan ook deel uit van dit vangnet.
De vertrouwenspersonen van de negen scholen worden begeleid een externe vertrouwenspersoon, Pepita David (06-34348288). Vanzelfsprekend wordt er tussen de contactpersonen niet over met name genoemde gevallen gesproken.
Komt u er niet uit met de vertrouwenspersoon, dan kan zij u begeleiden bij het indienen van een klacht bij het bestuur of naar andere instanties of naar de officiële Landelijke Klachtencommissie (LKC).
Onze school is aangesloten bij de LKC van de Stichting Onderwijsgeschillen. Klachten kunnen daar alleen schriftelijk worden ingediend. Op de behandeling van de formele klacht bij de LKC is het reglement van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs van toepassing. Dit reglement vindt u op de site van Onderwijsgeschillen.
Het adres Landelijke Klachtencommissie is:
Landelijke Klachtencommissie Stichting Onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Klachten die betrekking hebben op het onderwijs kunnen ook gemeld worden bij de onderwijsinspecteur. Deze is bereikbaar via telefoonnummer 0800-8051.
Klachten over seksuele intimidatie of seksueel misbruik moeten altijd door de school gemeld worden bij de vertrouwensinspecteur van de rijksinspectie onderwijs (0900-1113111). Deze klachten vallen niet onder deze Klachtenregeling.
Verzekering
Voor alle kinderen hebben wij een collectieve ongevallenverzekering afgesloten. Deze verzekering is geldig tijdens schooltijd en bij schooluitstapjes.
Deze verzekering dekt niet schade van verloren voorwerpen, schade aan kleding of aan het eigen materiaal van de kinderen.
Vraag het ons!
Het is een hele lijst geworden met praktische informatie! Mocht u toch niet het antwoord op uw vraag hebben gevonden, neem dan gerust contact met ons op.